Patricia Sophie Barré, από την Γαλλία στην εβδομάδα Nude της Μυρό

0
791

1. Πατρίσια σύστησε μας τον εαυτό σου; Από που είσαι; Έχεις σπουδάσει;

Eίμαι Γαλλικής καταγωγής, γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Παρίσι. Αργότερα, προσωπικοί λογοί με οδήγησαν στην όμορφη Θεσσαλονίκη. Η τέχνη μπήκε νωρίς στη ζωή μου κι έτσι σπούδασα κλασσικό και σύγχρονο χορό, θέατρο και παρακολούθησα μαθήματα σχεδίου και ζωγραφικής σε σχολή στο Παρίσι, μετά από παρότρυνση οικογενειακού μας φίλου, που ήταν ζωγράφος. Το σημαντικότερο μάθημα που δεν θα ξεχάσω ποτέ ήταν η συμβουλή του: Επειδή στην τέχνη οι απόψεις ποικίλλουν, δεν έχει σημασία τί θα πουν για τη δουλειά σου, είτε θετικό, είτε αρνητικό. Σημασία έχει πόσο αγαπάς και σε γεμίζει αυτό που κάνεις, πόσο είσαι διατεθειμένη να δουλέψεις για αυτό και, τέλος, να πιστεύεις στον εαυτό σου.

2. Ποιο είναι το κεντρικό θέμα που πραγματεύονται οι πίνακες σου;

Στους πίνακές μου κυριαρχούν ο άνθρωπος και η φύση. Ο άνθρωπος γυμνός ή απογυμνωμένος, ελεύθερος και απελευθερωμένος. Η σύνδεσή του και η επανένωσή του με τη φύση και την αληθινή του φύση. Ακόμα, το θέμα του χρόνου και κάποια αρχέτυπα που στον ψυχισμό μου έχουν τον δικό τους συμβολισμό. Π.χ., ο πίνακάς μου ”Οδυσσέας και Πηνελόπη”, συμβολίζει τον χρόνο που σταματά, την αναμονή του πεπρωμένου και τη λαχτάρα της υλοποίησης του ονείρου. Αυτό το όνειρο μπορεί να είναι ένα άτομο που περιμένουμε να έρθει στη ζωή μας, ο στόχος που θέλουμε να κατακτήσουμε, ή ένας τόπος που θέλουμε να φτάσουμε. Η ανάμνηση, εδώ, παγώνει τον χρόνο. Στον πίνακα παρουσιάζω την Πηνελόπη σαν άγαλμα, μαρμάρινη, καθηλωμένη και τον Οδυσσέα να έχει γίνει ένα με τη θάλασσα, να τον έχει απορροφήσει το ταξίδι στην αναζήτηση του ιδανικού. Και ένα φωτεινό αστέρι που είναι η ελπίδα. Ο χρόνος, πολλές φορές, σε απολιθώνει και δεν μπορείς να αντιδράσεις πια στο όνειρο όταν έρχεται, γιατί το έχεις ξεπεράσει όταν το περιμένεις για πολύ καιρό, μια χαμένη Ιθάκη.

3. Ποιοι ζωγράφοι /ρεύματα έχουν επηρεάσει τον τρόπο που ζωγραφίζεις;

Δεν μπορώ να κατατάξω τη ζωγραφική μου, θεωρώ ότι παντρεύω διάφορα ρεύματα γιατί μου αρέσει να πειραματίζομαι. Θαυμάζω πολλούς ζωγράφους που, χωρίς να με έχουν επηρεάσει, με εμπνέουν με την ιστορία τους και το έργο τους. Ο πρώτος που, από παιδί, με συνεπήρε και εξακολουθεί να με αγγίζει σαν καλλιτέχνης και σαν προσωπικότητα είναι ο Salvador Dalí. Επηρεάστηκα μόνο από το γεγονός ότι δεν φοβήθηκε να αφεθεί ελεύθερα στο επαναστατικό του πνεύμα και στην αστείρευτη φαντασία του. Η τέχνη έχει κορεστεί από επιρροές. Το θέμα είναι να είσαι όσο πιο αυθεντικός μπορείς, γιατί αυτή είναι η δυσκολία και το όραμα του καλλιτέχνη, να παράγει κάτι μοναδικό. Τεχνική και επιρροές μπορείς να αποκτήσεις από την μία ή την άλλη σχολή αλλά υπάρχει πάντα ο φόβος να είσαι μια κόπια, ή να έχεις άρτια τεχνική αλλά αυτή να καπελώσει το προσωπικό στυλ και τη φυσική σου έμπνευση γιατί έχεις μπει, πολυ αυστηρά, σε καλούπια. Ο Picasso είχε πει ”μου πήρε τέσσερα χρόνια να μάθω να ζωγραφίζω σαν τον Ραφαήλ και μια ολόκληρη ζωή να μάθω να ζωγραφίζω σαν παιδί”, που σημαίνει ότι άλλο είναι να είσαι τεχνίτης και άλλο καλλιτέχνης. Πρέπει να ξαναβρείς το ένστικτο που πηγάζει από την αληθινή σου φύση. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι δεν είναι χρήσιμη και η διδασκαλία τεχνικής ρευμάτων και ζωγράφων, γιατί θα υπάρχει πάντα η ανάγκη, ας πούμε, για συντηρητές γνωστών έργων τέχνης μεγάλων καλλιτεχνών του παρελθόντος.  Το μεγαλείο του ”τότε” δεν μπορεί να αναπαραχθεί με την ίδια αλήθεια και ζωντάνια γιατί πολύ απλά η φιλοσοφία, η αισθητική του περιβάλλοντός μας και οι αξίες έχουν αλλάξει. Η τεχνολογία, μας έχει αλλάξει και πολλοί είναι οι ζωγράφοι, πλέον, που την χρησιμοποιούν για τους πίνακές τους. Θέλω η ζωγραφική μου να είναι αυθεντική χωρίς τεχνάσματα. Το μόνο που μας απέμεινε είναι να είμαστε όσο το δυνατόν πιο αληθινοί.

4. Τι σημαίνει ζωγραφική για εσένα;

Η ζωγραφική και η γλυπτική με ενώνουν με την ίδια τη ζωή. Το αρχικό μου κίνητρο είναι η ανάγκη για δημιουργικότητα που με κάνει να ταξιδεύω σε μια άλλη διάσταση. Θα προσδιόριζα τον εαυτό μου ως έναν ελεύθερο και αδέσμευτο καλλιτέχνη. Η τέχνη μου δεν υπακούει σε κανόνες γιατί πιστεύω πως η δημιουργικότητα ανθίζει όταν απελευθερώνεσαι τελείως. Ενεργώ με την παρόρμηση της στιγμής και δημιουργώ χωρίς πρόγραμμα. Η παλέτα χρωμάτων μου δεν προετοιμάζεται ποτέ εκ των προτέρων και συνθέτω με τα υλικά και τα στοιχεία που έχω διαθέσιμα εκείνη τη στιγμή και που αυτά με οδηγούν σε νέους δημιουργικούς δρόμους. Χρησιμοποιώ κυρίως την finger-painting technique, ζωγραφίζω δηλαδή με τα δάχτυλά μου για να πετύχω την αναγλυφότητα που θέλω στους πίνακές μου. Η δουλειά μου περνάει από πολλά στάδια και διαμορφώνεται σιγά-σιγά χωρίς να γνωρίζω από την αρχή την πορεία της και το αποτέλεσμά της. Δεν χρησιμοποιώ κανένα μοντέλο, μόνο τη φαντασία μου που τρέφεται από την ποιητική σκέψη, την τέχνη, τη λογοτεχνία, τη μυθολογία, τους διάφορους πολιτισμούς και όλα όσα είναι χαραγμένα στο υποσυνείδητό μου. Πιστεύω ότι η ζωγραφική στην πολυμορφία της συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση και κατανόηση του κόσμου. Κάθε φορά που δημιουργώ, αφήνω τον εαυτό μου να παρασυρθεί από τα κύματα της έμπνευσής μου. Είναι σαν ένα μαγικό ραντεβού, ένα ανεξέλεγκτο συναίσθημα.

5. Έχεις συμμετάσχει ξανά σε έκθεση; Και αν ναι σεποιες;

Μέχρι σήμερα δεν ”κυνήγησα” τις εκθέσεις, δημιουργούσα καθαρά από την προσωπική μου ανάγκη να εκφραστώ. Ήθελα πρώτα να μπορώ να αφιερωθώ πλήρως στην τέχνη, μιας και η ζωγραφική απαιτεί αφοσίωση, χρόνο, χώρο, ώρες αμέτρητες μοναχικότητας και μια οικονομική ευχέρεια για τα υλικά, που είναι αρκετά δαπανηρά, ειδικά όταν είναι υψηλής ποιότητας. Περίμενα να έχω έναν ικανό όγκο δουλειάς στη ζωγραφική – μιας και ασχολούμαι και με την γλυπτική – ώστε να νιώσω έτοιμη να μπω στον δρόμο των εκθέσεων. Θεωρώ ότι ήρθε η κατάλληλη στιγμή, έτσι, αυτόν τον χειμώνα ξεκινώ από τη Θεσσαλονίκη στη MYRO και συνεχίζω σε γκαλερί στις Βρυξέλλες όπου θα φιλοξενηθούν κάποια έργα μου.

6. Για ποιο λόγο επέλεξες να συμμετέχεις στο πρότζεκτ της ΜΥRΟ GALLERY; Τι ήταν αυτό που σε ώθησε;

Κατ’ αρχάς η Myro Gallery είναι ένας ελκυστικός εκθεσιακός χώρος, μια σύγχρονη γκαλερί τέχνης με πλούσια ιστορία και πολλαπλές επιτυχημένες διοργανώσεις που θεωρείται must για το ξεκίνημα και την πορεία κάθε καλλιτέχνη στην πόλη. Αυτό που με ώθησε να ανταποκριθώ στο συγκεκριμένο project,είναι η πρόταση του γυμνού ως θέμα. Με ενδιαφέρει η εξερεύνηση του ανθρώπινου σώματος. Ο αισθησιασμός, οι γραμμές του, η έκφραση του κορμιού, η ιστορία του ανθρώπου που αποκαλύπτεται στο σώμα του, αλλά και η διαδρομή του ανθρώπινου γένους, πώς τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά διαμορφώνουν το σώμα, είναι όλα στοιχεία που με εμπνέουν και με συγκινούν.Όπως έγραφε στο ημερολόγιό του ο Eugène Delacroix ”αυτό το θαυμαστό ποίημα, το ανθρώπινο σώμα πάνω στο οποίο μαθαίνω να διαβάζω”

Previous articleΑφροδίτη στο Ζυγό
Next articleΒιβλίο-προτάσεις Αυγούστου
Ευαγγελία Τζιάκα
Η Ευαγγελία Τζιάκα τελείωσε Αγγλική Γλώσσα και Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και συνέχισε τις σπουδές της στο τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας όπου και φοιτά στο τρίτο έτος. Από αγάπη για την αρθρογραφία και την κοινωνία δημιούργησε αρχικά το Πηγή Παιδείας . Ύστερα από την πολύ επιτυχημένη πορεία του Πηγή Παιδείας αποφάσισε να δημιουργήσει το Woman's eye προσπαθώντας να αναδείξει όχι μόνο την μοναδικότητα της γυναίκας αλλά και όλα εκείνα τα πολιτιστικά και επιχειρηματικά δρώμενα που συμβαίνουν στη Θεσσαλονίκη και στις γύρω περιοχές.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here